El projecte educatiu ‘Servim-nos com a casa’ transforma els menjadors escolars en espais per adquirir bons hàbits alimentaris i d’autonomia
- La iniciativa de l’empresa 7 i TRIA dóna autonomia als nens i nenes que assumeixen responsabilitats i adquireixen bons hàbits alimentaris en el moment del menjador escolar
- Aquest curs 2016-2017 la nova metodologia funciona amb èxit amb 7.000 alumnes de trenta escoles i s’estudia portar el projecte a més centres
El projecte educatiu Servim-nos com a casa neix per ajudar a transformar els menjadors escolars en una escola de salut en què s’adquireixen bons hàbits alimentaris. La iniciativa, implantada en fase de proves, per l’empresa 7 i TRIA a trenta escoles de Catalunya des del curs passat, continua creixent a noves escoles aquest curs 2016-2017. Servim-nos com a casa és un nou projecte educatiu que es fonamenta en el fet que els nens i nenes se serveixen a si mateixos o entre ells en l’espai de menjador escolar. Aquest hàbit potencia el procés de creixement i adquisició d’autonomia dels infants en el moment de l’àpat creant un espai d’aprenentatge, convivència i participació on els nens i nenes són els actors principals de l’acció educativa. La proposta cerca un menjador més participatiu on en l’actualitat 7.000 nens i nenes de Catalunya, a més de gestionar el seu temps de lleure, són actius en la gestió del seu àpat diari.
Autonomia i relació social
La iniciativa ajuda els infants a tenir un major benestar emocional perquè esdevenen protagonistes de l’acció educativa del menjador escolar. En primer lloc perquè servint-se ells mateixos guanyen en autonomia i en segon lloc es fomenta la cohesió de grup i es potencia la relació amb els companys i companyes. El projecte funciona amb èxit a tots els centres en què s’aplica i compta amb la implicació de l’equip de monitoratge i de cuina, l’escola i la família, que són tots i cadascun d’ells una part activa de l’engranatge. Els infants estan acompanyats en aquest temps d’aprenentatge en què els monitors i els equips de cuina passen a ser referents i els orienten.
Punt de partida
L’any passat l’Agència de Salut Pública de Catalunya va presentar el document Acompanyar els àpats dels infants. Consells per a menjadors escolars i per a les famílies, que va tenir un ampli ressò en el sector de l’educació. Des de l’empresa 7 i TRIA es van recollir les propostes del document i s’ha treballat amb nutricionistes i pedagogs per donar forma al projecte Servim-nos com a casa. La iniciativa s’articula a partir de la pedagogia invisible que treballa de forma implícita aquells actes que, sense adonar-nos-en, comporten l’aprenentatge de continguts, procediments i actituds i la pedagogia de l’exemple com a eina que posa l’accent en l’actitud i en la comunicació de l’educador com a referent per assolir la seguretat afectiva que necessiten els infants.
Presentació pública
El projecte es presentarà públicament als agents del sector de l’educació de Catalunya el proper dijous 2 de març a les 6 de la tarda en un acte a les Cotxeres de Sants de Barcelona. Intervindran responsables de 7 i TRIA, el catedràtic de Nutrició i Bromatologia, Abel Mariné, la nutricionista i dietista de l’Agència de Salut Pública de Catalunya, Gemma Salvador, el pedagog Albert Lacruz i la directora de l’escola Pau Vila d’Esparreguera, Pietat Vega.